22 September 2013

RISIKO MENJUAL TOPUP



Salam sejahtera Apis bagaimana dengan rebate keuntungan prepaid yang akan kita perolehi? Harapnya awak dapat memberi penjelasan yang terperinci kepada saya. Saya Cuma perlukan maklumat lanjut tentang perniagaan prepaid ini sebelum involve dengan serius. Antara yang saya perlukan seperti risiko jualan prepaid,berapa peratus keuntungan dan lain-lain hal yang berkaitan. Terima kasih”
—————————————————————————————————————————————————————
Pertanyaan dari individu yang berminat mahu menjalankan perniagaan prepaid di sekolahnya. Apa yang menarik,dia baru berumur 14 tahun dan soalan yang dikemukakan seperti orang yang sudah berbusiness 14 tahun. Pertanyaan yang matang dan tidak sesuai pada umurnya ini saya jawab seperti artikel di bawah. Walaupun bagi saya agakhype ,tetapi rasanya dia boleh faham disebabkan pertanyaannya yang membuatkan saya terpegun. Caranya berfikir bukan macam rakan-rakan sebayanya  yang lain.
——————————————————————————————————————————————————————
Baiklah,seperti tajuk di atas,apakah risiko yang memungkinkan seorang penjual prepaid akan hadapi?



1-Risiko Jual Topup
Sebenarnya,bila memasuki dunia perniagaan ni memang kita akan menghadapi pelbagai risiko....Tipu lah kalau tak ada risiko kan...risiko menjual topup ini sangat besar! Hampir 90% penjual topup akan mengalami kerugian sekiranya factor risiko dibawah ini terjadi di Malaysia :

1.      tiada pengguna handphone di Malaysia
2.      semua orang beralih ke postpaid
3.      syarikat Maxis,Celcom,dan Digi bankrupt
4.      satelit yang manage tranksaksi komunikasi meletup di angkasa

Adakah anda percaya bahawa perkara di atas bakal berlaku? Sudah semestinya tidak bukan! Sebenarnya risiko penjualan topup yang berlaku adalah dari diri anda sendiri di mana anda:

1.      berat mulut untuk mempromosi
2.      mengecewakan pelanggan
3.      servis perkhidmatan yang rendah


2-Berat Mulut Untuk Mempromosi

Seperti yang anda tahu, easyreload1malaysia.com adalah platform untuk seorang pelajar mendapat keuntungan untuk setiap kali tambah nilai. Easyreload1malaysia.com amat menggalakkan pelajar untuk mendaftarkan simcard bagi boleh menjalankan perniagaanini di sekolah. Keuntungan jualan prepaid memang relatifnya rendah tetapi dengan pembelian berulang-ulang, maka tidak mustahil untuk mendapat cincai-cincai RM 10.
Dengan RM 10 itu sudah cukup untuk topup percuma buat diri sendiri. Lebih-lebih lagi pelajar di sekolah berasrama penuh di mana tiada kemudahan topup disediakan di koperasi. Asrama adalah lubuk wang untuk penjualan topup .Mengapa? Pelajar sekolah adalah pengguna handphone yang paling banyak menghantar sms, tambah-tambah lagi yang bercintan-cintun. Tidak percaya?Mungkin anda bersekolah menengah pada tahun 70-an,80-an,atau 90-an.
Jika anda sudah mendaftarkan simcard anda, dan secara rasmi manjadi agent ereload di sekolah anda,maka jangan berat mulut untuk mempromosi. Promosi kepada 3 orang yang ada handphone sudah cukup. Apabila 3 orang pengguna handphone tahu yang anda menjual topup,mereka akanmenyebarkan hal ini kepada rakan-rakan yang lain pula. Dan akhirnya satu sekolah akan tahu siapa yang perlu di cari sekiranya kehabisan kredit.

3-Mengecewakan Pelanggan
Datang  seorang rakan/pelanggan dan meminta topup dari anda. Jawapan yang anda berikan adalah topup sudah habis. Sudah tentu dia kecewa bukan? Bagaimana sekiranya dia amat memerlukan kredit pada saat itu untuk menghubungi seseorang atas hal yang sangat penting?Bagaimana sekiranya ibunya sakit?
Itu merupakan tanggungjawab social yang perlu anda penuhi sebagai seorang penjual topup.Memberi tambah nilai untuk pengguna prepaid bagi membolehkan mereka menggunakannya atas sebarang tujuan. Maknanya jangan memberi alas an bahawa topup tiada disebabkan anda tidak membuat modal rolling, tidakmenambah modal anda ke akaun syarikat bagi membolehkan anda menjual topup.
Keuntungan adalah diutamakan,tetapi jangan lupa dengan tanggungjawab kita sebagai seorang manusia yang perlu memenuhi beberapa tanggungjawab dalam hidup bermasyarakat.


4-Servis Perkhidmatan Yang Rendah
Jangan marah-marah pelanggan/rakan anda sekiranya dia dating kejut anda pada pukul 3 pagi untuk bergayut dengan aweknya.Sudah tentu anda marah bukan diganggu padawaktu sebegitu. Salah awak juga kerana tidak menampal notis “tiada jualan topup selepas 01.00 am”
Ragam rakan-rakan di sekolah yang pelbagai akan membuatkan anda hilang sabar. Ada yang suka berhutang, minta topup pada pukul 2,3 pagi,topup sikit-sikit dan macam-macam lagi. Anda jangan hilang sabar kerana customer is king. Anda sepatutnya meletakkan syarat bagi memudahkan anda sendiri.Beberapa syarat yang boleh di beri ialah:
*topup 3 bayarannya RM 3.50
*tiada hutang,cash on delivery
*topup selepas 01.00 am caj RM 1 dikenakan
*tiada jualan pada musim exam
*tiada jualan ketika study hours

Syarat di atas boleh diletakkan sekiranya anda seorang pelajar sekolah menengah .Err, bagaimana jika anda bukan student lagi? Universiti?Bekerja?Hmmm,sudah tentu anda boleh memikirkan sendiri apakah yang menjadi keperluan anda. Fikiran anda sudah matang berbanding pelajar sekolah menengah, jadi tidak perlu untuk dihuraikan di sini. Tepuk dada Tanya fikiran.






Berminat?
Sekiranya anda berminat, bolehlah:

Cara pertama:
Membuat bayaran di mana-mana  cawangan  akaun bank Maybank di Cash Deposit ATAU terus ke Maybank2u.com.
Nombor akaun : 104031063333
Nama: HAZIZUL HAFIZ BIN ROSLI
No.Telefon : 019-3659923
Selepas membuat pembayaran,SMS kan kepada saya:
1) Nama  penuh anda
2)Negeri tempat anda menetap
3) Pakej yang dimahukan (contoh: pakej (A)
4) Nombor telefon yang ingin anda daftarkan (Untuk plan A anda boleh  daftarkan maksimun 5 no sahaja manakala untuk pakej B anda Cuma boleh daftarkan hanya 1 number sahaja )
5) Tarikh pembayaran bank (Pastikan resit di simpan sebagai rujukan)
6) Waktu (jam dan minit) pembayaran bank
7) Jenis bank
Contoh: Neelofa/Melaka/Pakej A/013456789/09 SEPTEMBER 2013/0900
dan hantarkan ke 019-3659923
Perlu di ingat saya boleh mendaftarkan anda setiap hari bermula dari pukul 9.am hingga pukul 5 pm sahaja. Lagi bagus kalau saya boleh daftarkan anda semua pada setiap hari AHAD kerana kerja saya sebagai seseorang supervisor yang terlampau memerlukan komitmen saya untuk berurusan dengan orang atas dan memerlukan saya untuk meeting sehingga malam dan kadang kala saya perlu out station untuk membuat Site Survey untuk check dan upgrade kan system telco company yang sedia ada sekarang ni . ERKK…  dah macam robot lagaknya…heheheheh……


Cara kedua
Sesiapa yang mengenali diri saya,anda boleh berhubung dengan saya di Facebook dengan nama Konspirasi Terlarang, atau boleh terus menghubungi saya di 019-3659923. Sekiranya kita tinggal berdekatan,atau anda mampu memberikan wang tunai kepada saya terus,maka anda terus menelefon saya di nombor ini.
Anda juga boleh menghubungi saya di email budakbisness@gmail.com
Sekiranya anda masih ragu-ragu dengan saya,anda boleh mencuba menelefon saya. Demi Allah,tidak ada keraguan di dalamnya,malah ianya bukan sesuatu yang haram. Saya merupakan pelajar di universiti Kuala Lumpur telah di ajar dan di didik supaya menjadi seorang usahawan kerana kami adalah anak-anak warisan MARA.

No comments:

Post a Comment